Дошкільна освіта


   
   

Стан та перспективи розвитку дошкільної освіти міста

         На модернізацію змісту дошкільної освіти, забезпечення якісної дошкільної освіти спрямована робота  науково-методичної служби міста. Освітній процес у закладах дошкільної освіти забезпечують 1029 педагогів, з яких 56% мають повну вищу педагогічна освіту, 5% педагогів здобувають фахову освіту в закладах вищої освіти. У закладах дошкільної освіти освітній процес забезпечують 1029 працівників , з них 667 вихователів, 39 вихователів-методистів, 93 музичних керівників, 39 практичних психологів, 32 інструкторів з фізкультури, 10 керівників гуртків, 58 вчителів-логопедів і 7 учителів-дефектологів. За результатами атестації педагогічних працівників 98(10%) мають кваліфікаційну категорію  "спеціаліст вищої категорії",190(19%) – "спеціаліст І категорії", 121 (12%), – "спеціаліст ІІ категорії". Мають педагогічні звання "вихователь-методист" – 67 педагогів, звання "старший вихователь" 10 педагогів, «старший вчитель» – 4 Системою суспільного дошкільного виховання, яка забезпечує організовану та цілеспрямовану підготовку старших дошкільнят до навчання в нових шкільних умовах, охоплено 96% п'ятирічних дітей. З урахуванням дітей, які відвідують позашкільні заклади освіти та охоплені іншими формами дошкільної освіти, відсоток охоплення  освітою дітей   5-ти річного віку складає 100%. 

Пріоритетні напрями розвитку дошкільної освіти:

        - розширення мережі закладів дошкільної освіти (груп) до повного задоволення потреб населення;
        - стовідсоткове  охоплення обов'язковою дошкільною освітою дітей старшого дошкільного віку через урізноманітнення форм її здобуття;
        - створення оптимальних організаційно-педагогічних, санітарно-гігієнічних, навчально-методичних і матеріально-технічних умов для функціонування закладів дошкільної освіти.



Вітаємо, колеги!
Якщо ви отримали цього листа, це означає, що ви підписані на регулярну розсилку для працівників сфери дошкільної освіти від Міністерства освіти і науки України, яку ми запускаємо сьогодні. Ви могли підписатись на неї самостійно, заповнивши анкету, або ж надсилати вам такі листи міг рекомендувати хтось із колег. 

ЩО ЦЕ ЗА РОЗСИЛКА?
З 2020 року Міністерство регулярно надсилає інформаційну розсилку управлінцям шкіл та вчителям. У листах ми інформуємо про найважливіші рішення, зміни та новації, які безпосередньо стосуються роботи шкіл та педагогів. 
Відсьогодні окрему розсилку будуть отримувати працівники сфери дошкільної освіти. У листах цієї розсилки ми будемо:
  • надсилати новини Міністерства та інших державних органів щодо дошкільної освіти,
  • надавати роз’яснення щодо офіційних документів,
  • запрошувати на актуальні події: семінари, курси підвищення кваліфікації, вебінари тощо,
  • підтримувати педагогів у роботі за допомогою корисних матеріалів,
  • отримувати зворотний зв’язок щодо своєї роботи.
Такі листи будуть надходити раз на два тижні по четвергах.
Отримувати цю розсилку – справа виключно добровільна. Якщо ви НЕ ХОЧЕТЕ її читати, будь ласка, дайте знати у цій формі за посиланням.
Якщо ж ви знаєте колег, які теж хотіли би отримувати такі листи, надішліть їм для заповнення посилання на анкету – https://forms.gle/g25BuZ47ntL8TiBYA.
Отже, переходимо до новин та корисної інформації!

БАЗОВИЙ КОМПОНЕНТ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Базовий компонент дошкільної освіти, що є Державним стандартом дошкільної освіти в Україні, було затверджено 12 січня 2021 року. Нова редакція документа дозволяє продовжити реформу дошкільної освіти з урахуванням наступності між дошкільною та початковою освітою.
Затверджений стандарт забезпечить підвищення якості дошкільної освіти в Україні та приведення її до відповідності міжнародним стандартам. В основу документа покладено ідеї гуманістичної педагогіки, патріотичного та громадянського виховання. 
Оновлений документ заснований на компетентнісному підході, як і Державний стандарт початкової освіти. Докладніше дізнатися про Базовий компонент дошкільної освіти можназа посиланням.

ВЕБІНАРИ «ЯКІСНА ДОШКІЛЬНА ОСВІТА В УКРАЇНІ»
У грудні 2020 року розпочалась серія вебінарів «Якісна дошкільна освіта в Україні», які триватимуть і протягом січня-лютого 2021 року. Дізнаватись про вебінари, а також переглядати їх можна на Facebook-сторінці МОН за посиланням.
Під час першого вебінару йшлося про міжнародні критерії якості дошкільної освіти, світову практику дослідження за методикою ECERS-3 та план дослідження в Україні. З відеозаписом вебінару можна ознайомитись за посиланням.
На другому вебінарі було охоплено такі теми: структура, зміст та достовірність шкали ECERS-3, а також процедура дослідження за цією методикою. Спікери поділились і тим, як використовувати друковане видання ECERS-3 під час щоденної роботи в дитсадку. Вебінар можна переглянути за посиланням
Докладніше про саму методику ECERS-3 дізнавайтесь на сайті Міністерства і освіти науки України. Якщо після перегляду вебінарів у вас залишились питання стосовно ECERS-3, то їх можна поставити у формі за посиланням. Ми відповімо на запитання під час наступних вебінарів.

НУМО – ПЛАТФОРМА РОЗВИТКУ ДОШКІЛЬНЯТ
Взаємодія з однолітками та батьками, вміння робити вибір, відповідальність, креативність і самоусвідомлення – ці навички з-поміж тих, які важливо розвивати у дітей віком 3-6 років, і під час формування яких дітям потрібна допомога дорослих – вихователів у дитячих садках і батьків.
Розібратись у цьому допомагає платформа numo.mon.gov.ua і чат-бот НУМО у Viber чиTelegram, які запустили Міністерство освіти і науки України та Дитячий Фонд ООН (ЮНІСЕФ) в Україні. Мета сервісів – надати вихователям і батькам інструменти для розвитку в дітей необхідних навичок навіть в умовах пандемії коронавірусу.
Чат-бот – це віртуальна програма-співрозмовник, яка надає користувачеві інформацію на його конкретний запит. Поради, які розсилає Numo_bot, формує команда фахівців у сфері психології та педагогіки, яким довіряють освітяни й батьки дошкільнят. Зокрема, це дитячий сімейний психолог Світлана Ройз і експерти Всеукраїнського фонду «Крок за кроком». Слід зауважити, що чат-бот адаптований під дітей із різним життєвим досвідом. Тому він буде корисний і для тих, хто має змогу відвідувати садочки, і для тих, хто через карантин перебуває на домашньому навчанні.
Крім чат-боту, поради про гармонійний розвиток дошкільнят можна знайти на онлайн-платформі НУМО numo.mon.gov.ua. На сайті доступні усі 16 навичок, важливих для гармонійного розвитку дошкільнят, та інформація про те, як їх пропрацьовувати через прості вправи та завдання. З-поміж навичок – взаємодія з дорослими, креативність, відповідальність і вміння робити вибір, здоровий спосіб життя, цифрова грамотність тощо. Всього на сайті міститься більше 160 порад, які допоможуть гармонізувати розвиток дитини, підготувати їх до школи і зробити щасливими.
Безліч захопливих ігор і занять чекають на допитливих дітлахів. Нумо розвивати дошкільнят разом!

КОРИСНІ МАТЕРІАЛИ: ВЧИМО ДОШКІЛЬНЯТ САМОЗАРАДНОСТІ
Уміння вирішувати проблеми є основою самозарадності дошкільнят. Почати ходити, навчитися говорити, комунікувати про свої потреби, грати в командні ігри і, зокрема, програвати – досвід, який здобуває дитина. 
У короткому матеріалі від експерток Команди підтримки реформ Міністерства освіти і науки України розповідаємо про те, як навчити дошкільнят вирішувати проблеми і яку роль у цьому грає педагог та освітнє середовище.

ЯКІСНА ДОШКІЛЬНА ОСВІТА: ПОКАЗНИКИ
ТА ПОРАДИ ЇХНЬОГО ВПРОВАДЖЕННЯ
Міністерство освіти і науки України спільно з Українським інститутом розвитку освіти, ЮНІСЕФ та Всеукраїнським фондом «Крок за кроком» створили публікації «Що таке якісна дошкільна освіта» та «Ключові показники якості дошкільної освіти»
Публікація «Ключові показники якості дошкільної освіти» допоможе розкласти кожен показник на чіткі критерії та зрозуміти, яким чином їх досягати. Таких критеріїв загалом десять й вони охоплюють всі напрями організації освітнього процесу: від облаштування простору до процесу управління.
У матеріалі «Що таке якісна дошкільна освіта» представлено показники якості дошкільної освіти в розрізі щоденної діяльності дітей, зокрема: гра, взаємодія та спілкування, формування життєвих та академічних навичок, безпека, освітнє середовище, розклад дня. За допомогою цієї публікації є можливість переглянути те, яким чином у дитсадку забезпечуються всі показники якісної дошкільної освіти під час щоденних занять дітей.
Докладніше про обидві публікації можна дізнатись на сайті МОН за посиланням

МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ ПЕДАГОГІВ ТА УПРАВЛІНЦІВ
  1. Серія вебінарів для підвищення рівня обізнаності щодо психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами та турботи про психічне здоров’я дітей під час навчання. Вебінари відбудуться впродовж січня-червня 2021 року. Для участі необхідно зареєструватись за посиланням. Докладніше про цикл вебінарів – на сайті МОН.
  2. Серія вебінарів «Якісна дошкільна освіта в Україні» продовжується. Наступні вебінари відбудуться 26 січня, 2 лютого та 9 лютого 2021 з 14:00 до 16:00. Усі їх можна буде переглянути на Facebook-сторінці Міністерства освіти і науки України. 
Під час вебінарів буде висвітлено такі теми: простір, умеблювання та повсякденні практики особистого догляду для дошкільнят, мовлення, грамотність, види навчально-пізнавальної діяльності, взаємодія та структурування програми в дитсадку за методикою ECERS-3. Під час усіх вебінарів спікерки надаватимуть практичні поради для педагогів й управлінців сфери дошкільної освіти.

ПІДСУМКИ ЗМІН У ДОШКІЛЬНІЙ ОСВІТІ В 2020 РОЦІ
Наостанок пропонуємо вам згадати 2020 рік – у спеціальному матеріалі Міністерство зібрало ключові зміни і новації у дошкільній освіті, які відбулись протягом вже минулого року. Зокрема, тут – нові місця для дошкільнят, Базовий компонент дошкільної освіти, Концепція розвитку дошкільної освіти та спрощені умови роботи і відкриття закладів дошкільної освіти.
Ознайомлюйтесь із повним переліком і деталями за посиланням.

На сьогодні все!
З любов’ю
команда Міністерства освіти і науки України